Deze kano is gebouwd van aan elkaar gelijmde Red Cedar strips. Na het schuren van het hout is er aan de binnen- en buitenkant een glasmat gelegd en gelamineerd met epoxyhars. Dit brengt de sterkte en de waterdichtheid aan. Na het schuren van deze laag is er drie keer een laklaag van twee-componenten polyurethaanlak aangebracht.
Het donkere hout van de gunwales (de binnen- en buitenrand), zittingen en thwart is van merantihout.
Zittingen etc. zijn opgehangen met rvs draadeinden en moeren, dus zijn niet gevoelig voor roest.
Voor en achter in de boeg en steven zijn 2 stuks inspectieluikjes aangebracht. De achterliggende compartimenten zijn waterdicht.
Bij eventueel omslaan van de boot blijft deze altijd drijven. Ook zijn deze compartimenten opbergruimten voor telefoon, portemonnee en andere waardevolle spullen.
De boot is ongeveer 5.5 meter lang en in het midden ca. 87 cm breed. Hij weegt ca. 28 kg. Hij kan gemakkelijk vervoerd worden op de imperial van de auto. Zo doen althans bijna alle kanovaarders het. Vanzelfsprekend kan hij ook op een kleine aanhanger vervoerd worden. Zelfs is het mogelijk hem achter aan de fiets mee te nemen op een speciale kanokar.
Eventueel kan er ook een electromotor op een speciale steun op de boot gemonteerd worden. Handig voor het manouvreren als je de boot als visboot wilt gebruiken of geen zin hebt om te peddelen.
Peddels zijn ook gemaakt van red cedar en meranti.
Kano is uit prospectorklasse type Nomad.
Bouwjaar boot: maart 2012
De boot vraagt bij normaal gebruik weinig of geen onderhoud. Eens per jaar een keer lakken. Er is geen slijtage of rotten van hout door de glasmat en epoxy. Hij kan dus jaren mee zonder bijzonder onderhoud.
Deze boot is de meest stabiele in zijn klasse. Hij kan gemakkelijk een gewicht vervoeren van 350 kg. Met enig gewicht erin vaart hij het fijnst.
Zoals hij nu is, is hij geschikt voor 2 volwassen personen, maar door het aanbrengen van een zitje in het midden kunnen er gemakkelijk 2 kinderen extra bij.